Traininguri pentru voluntarii Ajungem MARI (ianuarie-iunie 2021)

Nevoia de formare și de pregătire este mereu prezentă în lucrul cu copiii din centrele de plasament. Voluntarii noștri beneficiază de traininguri la recrutare, dar și de formare continuă. În plus, contextul pandemic a fost o provocare pentru fiecare dintre noi, a trebuit să ne adaptăm situației de a lucra cu copiii în mediul online, de a găsi strategii și tehnici să îi ținem prezenți, de a găsi noi jocuri etc. Un prim pas de adaptare a fost mutarea trainingurilor pentru voluntari pe mediul online, pe Platforma Zoom. Trainingurile și temele abordare au fost diverse (traumă, emoții, atașament, predare online, motivare etc), deoarece am încercat să atingem cât mai multe subiecte și să oferim informații complete despre adaptarea la mediul online și caracteristicile copiilor din centrele de plasament. Așadar, în perioada ianuarie-iunie 2021 au avut loc 14 traininguri destinate voluntarilor Ajungem MARI:

  1. Metode și instrumente de predare online – trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 100 participanți

Scopul a fost familiarizarea cu metode de predare online, platformele utilizate, dar și despre feluri de captarea curiozității copiilor. Trainingul s-a axat pe descoperirea de jocuri noi și activități special dedicate mediului online și pe cum putem integra jocul în toate activitățile derulate cu copiii.

  1. Zoom de la A la Z – trainer coordonator Ajungem MARI Cluj – Harvat Sarah

Aproximativ 30 participanți

Scopul trainingului a fost parcurgerea noțiunilor introductive despre platforma Zoom: cum pot voluntarii să își facă un cont, cum să creeze o întâlnire pe Zoom, cum să interacționeze cu copiii în online și cum să transforme întâlnirea online într-una educativă și interesantă. Trainingul a avut loc pe Zoom ca voluntarii să poată testa direct lucrul cu această platformă.

  1. Motivarea copiilor– trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 100 participanți

Scop: Familiarizarea cu ce înseamnă noțiunea de motivație, tipurile de motivație și identificarea unor strategii de stimularea motivației. S-a vorbit despre particularitățile psihice ale copiilor institutionalizati și care sunt cele mai potrivite metode și tehnici distractive de a-i motiva și a-i încuraja să învețe.

  1. Cum predăm lecții online? – trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 70 participanți

Scop: Discutarea beneficiilor predării în mediul online, structura unei lecții (rutina de început, lecția, rutina de încheiere) și strategii de a-i face pe copii să fie implicați activ în lecție. Voluntarii au aflat cum pot susține o oră online de pregătire școlară cu ajutorul platformelor de jocuri educaționale și cum le pot îmbina pe acestea cu programa școlară, iar la final au discutat despre modele de proiecte de lecție.

  1. Trauma şi ataşamentul – trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 90 participanți

Scopul trainigului a fost discutarea noțiunilor de bază despre traumă și manifestările ei în comportamentul copiilor, despre stilurile de atașament și cum interacționează ele în relația voluntar-copil. Voluntarii au aflat că, deși copii au trecut prin experienţe dureroase în trecut, relația pe care o au cu ei, blândeţea şi încurajarea sunt căi spre vindecare.

  1. Training despre Adolescență – trainer Laura Spînu, psihoterapeut

Aproximativ 90 participanți

Scopul trainingului: A fost un atelier de psihoeducație în cadrul căruia voluntarii Ajungem MARI au aflat informații provenite din studii de specialitate referitoare la caracteristicile de dezvoltare specifice etapei de vârstă a adolescenței.

  1. Emoțiile – trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 60 participanți

Scopul trainingului a fost parcurgerea informațiilor de bază despre emoții, identificarea beneficiilor lor și a unor strategii de gestionare mai bună a emoțiilor noastre și ale copiilor cu care lucrăm.

  1. Gândire de tip coaching – Alecsandra Ecard, coach

Aproximativ 30 participanți

Scopul acestui training a fost o introducere în gândirea de tip coaching şi a beneficiilor acesteia, au fost ghidați să privească în mod creativ interacțiunea cu copiii și tinerii, dar și implicarea lor în activitatea de voluntariat și au plecat cu o mulțime de idei noi și teme de gândire.

  1. Compasiunea față de sine în situații dificile – trainer Silvia Burciu, psiholog Ajungem MARI

Aproximativ 50 participanți

Scopul trainingului a fost familiarizarea cu noţiunea de compasiune faţă de sine şi a multiplelor ei beneficii asupra calităţii vieţii noastre. A fost un atelier practic unde voluntarii au putut beneficia de meditaţii ghidate şi activităţi de relaxare şi blândeţe faţă de sine.

  1. Cum gestionez comportamentul dificil al copiilor – trainer Laura Spînu, psihoterapeut

Aproximativ 20 participanți

Scopul trainingului a fost identificarea cauzelor care produc comportamentele dificile ale copiilor, dar şi introspecţia (identificarea emoţiilor, gândurilor şi comportamentelor pe care le avem) şi interacţiunea dintre emoţiile/gândurile/comportamentul copilului şi cele ale voluntarului. 

  1. Prevenția traficului de persoane și a exploatării sexuale – traineri Cristina Aftenii și Cătălina Stroe, Asociația Eliberare

Aproximativ: 35 participanți

Scopul trainingului: Voluntarii au putut afla care sunt principalii indicatori pe care îi putem avea în vedere atunci când bănuim un caz de trafic de persoane. S-au menționat multe exemple practice, cazuri reale care au fost soluționate și copiii au fost salvați și s-au oferit sfaturi despre cum pot fi prevenite aceste cazuri și cui ne putem adresa într-o situație de risc.

  1. Sesiune de informare privind adopția și plasamentul – traineri Mirela și Liviu Mihăileanu, Asociația Tzuby’s Kids

Aproximativ 30 participanți

Scop: informarea și consilierea în vederea adopției și a plasamentului familial. Fondatorii Asociației Tzuby’s Kids, Mirela și Liviu Mihăileanu, au povestit din experiența lor de părinți adoptatori a 2 copii și au răspuns la întrebările voluntarilor despre ce înseamnă plasamentul familial și adopția și care sunt pașii pe care ar trebui să îi urmeze dacă doresc să le ofere o familie copiilor cu care ei lucrează. 

13 Maeștrii jocului. Ce trebuie să știe și cum învață preșcolarii și școlarii mici cu CES – trainer Andreea Dumitru, psihopedagog

Aproximativ 30 participanți

Scopul trainingului: Voluntarii noştri au dobândit cunoștințe teoretice privind stadiile de dezvoltare cognitivă a copilului și au înțeles că adevărata pedagogie respectă această secvență de la explorarea concret-intuitivă a mediului la gândirea logică, abstractă. Ei au aprofundat modalități pe cât de simple, pe atât de uimitoare de predare a matematicii, limbajului și noțiunilor temporale, au intrat în jocurile propuse de trainer și și-au exersat spiritul jucăuș, creativitatea și curiozitatea față de lumea interioară a copilului.

  1. Joc și învățare – trainer Andreea Dumitru, psihopedagog

Aproximativ 25 participanți

Scopul trainingului: Antrenarea spiritului ludic şi experimentarea unor jocuri creative, ce pot fi adaptate şi jucate cu copiii. Voluntarii și-au reamintit, de fapt, de ceea ce are cu adevărat impact în dezvoltarea copilului și în educație: valorificarea universului personal (puncte forte, abilități, preferințe, pasiuni) al copilului, siguranța lui fizică și emoțională, relațiile sănătoase și sentimentul de a fi în control (de a avea inițiativă, opțiuni, competență).

 

  1. Atelierul de consiliere şi dezvoltare (4 ateliere)– trainer Laura Spînu, psihoterapeut

Aproximativ 25 participanți

Scopul acestor întâlniri a fost împărtăşirea dificultăţilor pe care voluntarii le au în relaţia cu copiii şi găsirea de soluţii concrete pentru acestea. Au fost abordate diferite subiecte: concentrarea atenției, despre emoții, anxietate și frică

_________________________________________________________________________

,,Indiferent de natura dizabilității, jocul rămâne <<limbajul natural al copilului>> și principala resursă prin care pot fi adresate atât nevoile sale afective, cât și obiectivele academice, de socializare, autonomie și motivație pentru învățare pe care le vizează învățământul primar.”  – Andreea Dumitru, psihopedagog

,,Cel mai important pas în a ajuta pe cineva este să-l înțelegi în primul rând.”  – psihoterapeut Laura Spînu

__________________________________________________________________________

Participanţii la aceste cursuri s-au bucurat de multitudinea trainingurilor propuse, dar şi de aplicabilitatea acestora: ,,Mi-a placut conținutul, nu știam atât de multe jocuri până azi. ”/ ,,Am apreciat că informatiile s-au bazat pe literatura de specialitate și exemplele au fost din realitatea copiilor.” etc.

Mediul online a facilitat schimbul de experiențe dintre voluntari, a „eliminat” barierele fizice dintre județe, astfel că voluntari din toată țara s-au putut vedea în același timp, la aceeași oră, să participe la traininguri, să pună întrebări și să se joace.

 

To Top