Bine ai venit să devii voluntar Ajungem MARI!

Salut! Dacă ai ajuns pe această pagină înseamnă că îți dorești să ajuți în mod responsabil copiii din centrele de plasament, oferindu-le timpul și cunoștințele tale. Apreciem foarte mult inițiativa ta și îți mulțumim pentru dorința de implicare! Acești copii minunați au nevoie mereu de prieteni noi, care să îi învețe cu drag și să îi ajute să vadă mai optimist viitorul!

Proiectul „Dă-ți pasiunea mai departe” se desfășoară permanent, iar activitatea este organizată în module de voluntariat de câte 6 luni. Modulul de primăvară-vară, pentru care căutăm în prezent voluntari, va avea loc în perioada aprilie – octombrie 2018. Ca voluntar Ajungem MARI vei merge săptămânal la copii în centre pentru a le transmite informații în funcție de pasiunile și abilitățile tale.

Vei lucra într-un singur centru, unde vei fi repartizat alături de voluntari noi și voluntari cu experiență care îi cunosc deja pe copii și vei avea un coordonator care să te îndrume. Vei susține alături de un coleg voluntar ședințe de pregătire/ recuperare școlară (română, matematică, engleză, franceză, informatică, fizică etc) sau ateliere creative (muzică, dans, fotografie, arte plastice etc).

Noi credem că fiecare poate să îi ajute pe copii și că fiecare încurajare se adună și contează! Te așteptăm cu drag în echipă de voluntari! Mai jos găsești pașii de înscriere. Pentru a înțelege exact cum funcționează programul de voluntariat și cum te poți implica, te rugăm să parcurgi, înainte de înscriere, toate informațiile de pe această pagină.

Variante de implicare

Voluntariat individual- Toate detaliile pe această pagină

Voluntarii se înscriu individual pentru proiectul “Dă-ți pasiunea mai departe”, pentru ședințe săptămânale în centre. Găsești pașii și toate detaliile mai jos. 

Voluntariat corporate – Află mai multe

Dacă lucrezi într-o companie și ai mai mulți colegi care ar putea să se implice putem discuta detalii pentru fiecare caz. Ce presupune voluntariatul corporate: frecvență mai redusă, poți să-i însoțești pe copii la ieșiri educative, vizite de orientare profesională sau poți susține workshop-uri pe diferite teme.


Cum te înscrii ca voluntar?

Pentru acest modul înscrierile s-au încheiat. În vară vom da startul din nou la înscrieri pentru modulul următor care va începe în octombrie. Dacă eşti interesat să devii voluntar în următorul modul, completează acest FORMULAR şi lasă-ne datele tale pentru a te contacta atunci când începe perioada de înscrieri.


AFLĂ MAI MULTE:

Proiectul „Dă-ți pasiunea mai departe”

„Dă-ți pasiunea mai departe” este primul și cel mai important proiect implementat în  cadrul programului educațional Ajungem MARI desfășurat de Asociația Lindenfeld. Voluntarii își folosesc pasiunile și abilitățile în sprijinul nevoilor diferite ale copiilor instituționalizați, îi motivează să învețe, îi ajută să capete încredere în forțele lor și devin pentru ei profesori, prieteni și modele. 

Proiectul a demarat în București în vara anului 2014 cu fonduri 0 dar cu 70 de voluntari care au ajutat 150 de copii. Proiectul s-a extins rapid în București și în țară, iar numărul voluntarilor și al copiilor a tot crescut, astfel încât în toamnă 2016 se implicau 1.300 voluntari în sprijinul a 2.000 de copii din București și 25 de județe. De atunci numărul copiilor este constant sau în ușoară creștere, iar numărul voluntarilor variază între 1000 și 1300, în funcție de perioada de înscrieri. Copiii incluși în program sunt urmăriți și susținuți pe termen lung de voluntari. Pentru rezultatele obținute, „Dă-ți pasiunea mai departe” a fost desemnat în 2015 ”Proiectul anului în educație” la Gala Națională a Voluntarilor și a primit premiul I la Gala Societății Civile. Proiectul a primit în 2016 recunoaștere și din partea Ministerului Muncii.


Principiile de bază ale programului 

Activitătile Ajungem MARI se bazează pe educație și toate proiectele desfășurate de voluntarii noștri sunt dezvoltate în acest scop: educarea și formarea copiilor și tinerilor din centrele de plasament sau medii defavorizate. 

Ne axăm pe educație, dezvoltare personală și integrare socială – recuperare școlară, ateliere și activități care să îmbunătățească abilitățile copiilor, cursuri vocaționale, consiliere vocațională, cursuri de calificare. După ce aceste direcții sunt bine acoperite, putem folosi resursele în scopuri secundare, ca îmbunătățirea mediului copiilor sau acoperirea altor nevoi.

Tratăm cu respect și empatie toate persoanele, nu discriminăm indiferent de rasă, culoare, sex, orientare sexuală, limbă, religie, opinie politică sau orice altă opinie, de situație socială.

Păstrăm echilibrul în activități și în relațiile cu cei implicați. Implicăm copiii în primul rând în activități educative, cu prioritate în fața celor recreative. Menținem o relație echilibrată voluntar copil – stabilim clar limite între noi și ce putem face în cadrul programului de voluntariat, nu promitem mai mult decât putem face și înțelegem rolul temporar al voluntarilor în viețile copiilor; nu le creăm așteptări, nu îi dezamăgim. 


Cum sunt copiii și centrele?

Lucrăm în special cu copii din centre de plasament de stat, copiii care au suferit traume în urma instituționalizării, a abandonului sau a separării de familii.  Copiii sunt minunați și au un potențial pe care deseori nu îl cunosc. Copiii merg la școli normale sau speciale și din păcate, datorită mediului din care provin și al poveștilor lor de viață, nivelul de cunoștințe al multor copii este mai scăzut decât al colegilor de aceeași vârstă.

În program sunt peste 2000 de copii și tineri între 3 și 20 de ani din centre de plasament, centre de zi, centre în regim de urgență, apartamente de tip familial și din asistență maternală, after school-uri sociale, asociații și fundații private care au în grijă copii în dificultate. Lucrăm în parteneriat cu Direcțiile Generale de Asistentă Socială și Protecție a Copilului din București (sectoarele 1, 2, 3, 4 și 6) și din 25 de județe. 

Ca voluntar, vei lucra într-un singur centru, unde vei fi repartizat alături de voluntari noi și voluntari cu experiență care îi cunosc deja pe copii și vei avea un coordonator care să te îndrume. Copiii sunt diferiți și centrele sunt diferite, iar în urma experienței în fiecare centru o echipă de 2 voluntari poate lucra cu grupe mai mari sau mai mici sau se poate lucra individual la cererea centrului în funcție de nevoia copilului.


Care este rolul voluntarului Ajungem MARI?

Scopul voluntarului este să fie mentor, model, să îi ajute pe copii să descopere lumea, să prindă încredere în propriile forțe, să devină INDEPENDENȚI și RESPONSABILI!

Ca voluntar Ajungem MARI vei merge săptămânal la copii în centre pentru a le transmite informații în funcție de pasiunile și abilitățile tale. Vei susține alături de un coleg voluntar ședințe de pregătire/ recuperare școlară (română, matematică, engleză, franceză, informatică, fizică etc) sau ateliere creative (muzică, dans, fotografie, arte plastice etc) și prin joacă și metode interactive, îi ajuți pe copii:

– să învețe cu drag și curiozitate, după ce îți pregătești un plan de activități care să îi atragă

– să prindă încredere în ei prin încurajări permanente și aprecierea micilor lor succese

– să își dezvolte abilități – de lucru în echipă, de comunicare etc

– să înțeleagă lumea din jur prin exemple și povești

– să își însușească valori și norme de comportament în societate

– să fie mai motivați să își continue studiile și să își găsească un drum în viață

Rolul de voluntar este foarte frumos și îți poate aduce foarte multă energie, bucurii și satisfacții, dar reprezintă și o provocare, aceea de a găsi metode care să îi atragă și motiveze pe copii. Pentru asta e nevoie de un pic de răbdare și perseverență, de o atitudine deschisă și un pic de imaginație. Te ajutăm și noi, prin training-uri și consiliere!


Cum sunt voluntarii? Cine poate deveni voluntar?

Voluntarii Ajungem MARI sunt în general oameni MARI, adulți, studenți sau liceeni, de la 16 ani în sus (fără limită superioară de vârstă), comunicativi, implicați și dornici să îi ajute într-adevăr pe copii.

Nu este necesară experiența anterioră de predare, dar este de preferat să fii o persoană deschisă, calmă, doritoare să învețe lucruri noi și căreia să îi placă să lucreze în echipă. Punem accent pe consecvență, atitudine deschisă, seriozitare și implicare pe termen lung, cel puțin un modul de 6 luni.

Înainte de a participa la activități, voluntarii participă la training la care află tot ce trebuie să știe despre program, mediul de lucru și specificul copiilor cu care vor lucra. Pe parcursul modulelor voluntarii primesc sfaturi de la consilieri educaționali și alți voluntari cu experiență.

Descurajăm implicarea în proiect pentru alt scop decât sprijinul copiilor. Oferim adeverință de voluntariat la finalul modulului doar voluntarilor care respectă cerințele proiectului – număr de prezente și completarea rapoartelor de voluntariat. Voluntarii Ajungem MARI nu vin cu scopul să adopte copiii, să îi ia acasă (definitiv sau temporar, în weekend sau în vacanță)!


Când se desfășoară proiectul?

Proiectul „Dă-ți pasiunea mai departe” se desfășoară permanent, iar activitatea este organizată în module de voluntariat de câte 6 luni în care voluntarii îi vizitează săptămânal pe copiii și ținerii din centre. Modulul de primăvară-vară, pentru care căutăm în prezent voluntari, va avea loc în perioada aprilie – octombrie 2018. După încheierea unui modul, voluntarii pot continua să se implice pentru următoarele 6 luni, în cadrul următorului modul.

Graficul începerii activității diferă de la un județ la altul, datorită numărului de voluntari înscriși și planificării training-urilor. În principiu în luna ianuarie au loc înscrierile la voluntariat, în luna februarie au loc training-urile, iar în luna martie are loc repartizarea voluntarilor la copii și organizarea activității, pentru ca din aprilie voluntarii să poată merge în centre. Amintim că această planificare diferă în funcție de numărul voluntarilor înscriși și voluntarii primesc toate informațiile pe e-mail după înscriere referitor la situația în județul lor.


Unde se desfășoară proiectul?

Proiectul se desfășoară în București și 25 de județe: Arad (Arad), Argeș (Pitești, Câmpulung), Bacău (Bacău), Brăila (Brăila), Bihor (Oradea, Saniob), Botoșani (Botoșani), Brașov (Codlea, Târlungeni, Săcele, Rupea, Dacia), Buzău (Buzău), Constanța (Constanța, Agigea), Cluj (Cluj-Napoca, Turda, Gherla), Dâmbovița (Târgoviște), Dolj (Craiova), Galați (Galați), Harghita (Miercurea Ciuc), Hunedoara (Deva), Gorj (Târgu Jiu), Iași (Iași), Ilfov (Periș, Voluntari), Mureș (Târgu Mureș, Reghin), Neamț (Piatra Neamț), Prahova (Plopeni, Ploiești, Sinaia, Câmpina), Sibiu (Sibiu, Orlat, Cisnădie), Suceava (Suceava), Timiș (Timișoara, Recaș), Vrancea (Focșani). În București lucrăm cu Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului din Sectoarele 1, 2, 3, 4 și 6, iar datorită numărului mare de voluntari înscriși (raport 1 voluntar: 2 copii), putem repartiza voluntarii în funcție de zona și disponibilitatea de deplasare, program și abilitățile lor, astfel încât să răspundă cât mai bine nevoilor copiilor.

Proiectul s-a extins în țara pe măsura implicării coordonatorilor locali. Dacă sunt persoane dornice să ofere 5 ore săptămânal ca voluntari pentru organizarea activității locale, putem atrage local voluntari pentru noi orașe sau județe. Cei interesați să devină coordonatori pot trimite CV-ul și o scrisoare de intenție la adresa office@ajungemmari.ro. Mai multe detalii: http://goo.gl/7mqwzV.

 


Cum se desfășoară proiectul?

Pentru a te înscrie în proiect este nevoie să parcurgi pașii detaliați mai jos. Selecția presupune mai multe etape, ușor de trecut pentru voluntarii dornici să îi ajute pe copii. La începutul fiecărui modul vrem să ne asigurăm că voluntarii sunt serioși și consecvenți și se vor implica timp de minim 6 luni, în special pentru că lucrăm cu copii care au suferit deja în urma abandonului sau separării de familie. La înscriere te rugăm să ne spui care sunt pasiunile tale și să alegi 3 materii sau domenii despre care le poți împărtăși copiilor mai multe informații.

După selecția online urmează training-ul inițial obligatoriu, ce durează 8-9 ore și abordează cele mai importante teme: specificul și nevoile copiilor instituționalizați și metode interactive de lucru care să îi atragă pe copii. Pe parcursul modulului poți participa și la alte training-uri opționale.

Dacă ai trecut de toate etapele de selecție, inclusiv cea a training-ului, urmează semnarea contractului de voluntariat și repartizarea la centre. Repartizarea se face în funcție de disponibilitatea ta ca program și distanță, în funcție de abiliățile și pasiunile tale, dar mai ales, în funcție de nevoile copiilor de învățare. Programul tău la centru este de 2 ore pe săptămână și mergi împreună cu un alt voluntar, un prieten alături de care te înscrii sau un nou coleg. A 3-a oră pe care o dedici săptămânal este pentru pregătirea și raportarea activității. 

La centre se merge în principiu în timpul săptămânii și în weekend, de luni până duminică, respectând programul de masă și odihnă al copiilor. Programul lor poate varia de la un centru la altul, dar orientativ orele se pot desfășura în intervalele 9-12 și 13-18. Sunt foarte puține centre unde voluntarii pot veni după ora 18:00 – majoritatea voluntarilor care lucrează merg la copii în weekend. La începutul modulului stabilim de comun acord o zi, o oră și o activitate pe care le respecți pe tot parcursul modulului (dacă nu apar situații excepționale). Dacă lucrezi în ture, putem găsi soluții de implicare alături de alți voluntari.

Pentru fiecare centru sunt repartizați 10-20 de voluntari care formează o mare echipă coordonată de un voluntar care facilitează organizarea și monitorizează voluntarii. Pe parcurs poți primi îndrumare și consiliere de la voluntarii  care îi cunosc  pe copii, de la consilieri educaționali, coordonatori de proiect, online, la training-urile opționale, ședințe cu echipele de centre, în cadrul unor grupuri de suport.

La finalul modulului de 6 luni poți alege să continui activitatea la copii, iar pentru ei sprijinul tău poate fi foarte important. 


Ce presupune implicarea ca voluntar în proiect?

Este nevoie de:

Disponibilitate pe termen lung – modulul de voluntariat durează 6 luni; programul poate fi mai flexibil pe prioada vacanței sau în situații excepționale

Consecvență – săptămânal timp de 3 ore pe săptămână din care 2 activitate propriu-zisă la copii și 1 de organizare a activității și raportare 

Seriozitate și respectarea angajamentelor – în relația cu asociația și centrele partenere, dar mai ales cu copiii, care au nevoie de persoane care să le fie modele 

Lucru în echipă – voluntarii merg în echipe de 2 la o grupă de copii, iar pentru copiii unui centru se pot implica 10-20 de voluntarii; cu cât echipa de voluntari este mai unită și discută despre soluții pentru binele copiilor, cu atât va obține rezultate mai bune

Confidențialitate – voluntarii protejează imaginea, identitatea și istoricul copiilor 

Abordare optimistă, atitudine deschisă – voluntarii se concentrează pe prezentul și viitorul copiilor, fără să îi victimizeze.


Alte proiecte în care te poți implica ulterior:

 

Dacă te înscrii ca voluntar „Dă-ți pasiunea mai departe” poți participa și în alte proiecte 

  • „Explorator pentru o zi” – îi însoțești pe copii și tineri la teatru, muzee, spectacole etc. îi încurajezi, îi înveți să se orienteze și cum să se comporte
  • „Îndrăznește să visezi” – îi însoțești pe adolescenți și tineri în vizite de orientare profesională în diverse locuri de muncă, ca ei să descopere ce le place, la ce sunt buni și ce pot deveni
  • Educație financiară – susții cursuri de educație financiară după o structură adaptată care să îi ajute să înțeleagă cum să se descurce după ce părăsesc centrele

 

To Top