Nevoile copiilor

Copiii institutionalizati se confrunta adesea cu probleme de integrare si probleme in educatie. Ei au nevoie de ajutor pentru pregatire suplimentara la mai multe discipline, dar si de activitati creative, care sa ii ajute sa se dezvolte si prin care sa isi descopere si imbunatateasca abilitatile.

Mai mult decat atat, au nevoie de afectiune, incurajare si incredere, fara de care intampina dificultati de relationare in societate si dezvolta complexe sociale.

Pentru dezvoltarea inteligentei emotionale, stimularea increderii in fortele proprii, a capacitatii de concentrare şi a abilitaţilor sociale, de relationare si de comunicare, copii din centrele sociale au nevoie de o abordare mai apropiată în procesul de învăţare şi de deschiderea a noi perspective.

Viziune

Prin cursuri, ateliere, excursii, etc, cu incurajare afectiune, experinte noi, copii din centre pot ajunge mari. Lucram pe termen lung si odata ce am incepit cu niste copii, mergem in continuare la ei si le urmarim evolutia.

Scopul programului educational Ajungem Mari este de a reduce trauma institutionalizarii, a abandonului si a separarii de familii pentru copiii din centre de plasament. Vrem sa ii ajutam sa se dezvolte armonios, sa prinda incredere in ei si sa isi descopere pasiuni si abilitati care sa ii recomande pentru o profesie. Lucrul intensiv alaturi de voluntari ii ajuta pe copii sa isi insuseasca valori si sa se cunoasca mai bine, sa constientizeze faptul ca isi pot depasi conditia si ca trebuie sa se fereasca de tentatiile strazii – droguri, prostitutie. Voluntarii devin exemple pentru copii si ii motiveaza sa continue educatia pentru a nu se intoarce in strada.

 

PRINCIPIILE AJUNGEM MARI

1) Activitățile Ajungem MARI se bazează pe educație și toate proiectele desfășurate de voluntarii noștri sunt dezvoltate în acest scop: educarea și formarea copiilor și tinerilor din centrele de plasament sau medii defavorizate. Ne axăm pe educație, dezvoltare personală și integrare socială – recuperare școlară, ateliere și activități care să îmbunătățească abilitățile copiilor, cursuri vocaționale, consiliere vocațională, cursuri de calificare. După ce aceste direcții sunt bine acoperite, putem folosi resursele în scopuri secundare, ca îmbunătățirea mediului copiilor sau acoperirea altor nevoi.

2) Credem in implicare pe termen lung si sustenabila. Copiii odata intrati in programul Ajungem MARI participa la proiectele si activitatile noastre cat timp isi doresc si au nevoie de sprijin si indrumare, inclusiv dupa parasirea centrelor sau mutarea in alte centre (daca este posibil acest lucru copiii sunt vizitati si sprijiniti de voluntarii cu care au lucrat initial si de alti voluntari noi in functie de disponibilitate). Voluntarii se implica pentru cel putin 6 luni si este de preferat sa ramana pe termen cat mai lung alaturi de copii. Nu incurajam voluntariatul de o zi si nu aducem persoane din exterior, fara contract de voluntariat, in centre sau la activitati pentru o intalnire cu copiii.

3) Tratăm în mod egal toți copiii și credem în ei! Avem o atitudine pozitivă și îi încurajăm pe toți – credem în șansa fiecăruia de a se ridica. Încercăm să îi implicăm pe toți în activitățile din centru și din afara centrului. Fiecare copil are calități care așteaptă să fie descoperite și îi apreciem pe toți în funcție de abilitățile lor, îi încurajăm și încercăm să îi motivăm în permanență. Nu încurajăm activități competitive, ci mai degrabă activități colaborative, pe echipe.

4) Dezaprobăm total orice formă de violență verbală sau fizică. Nu etichetăm copiii cu care lucrăm! Acceptam necontitionat fiecare copil si avem in vedere ca fiecare comportament are o cauza, iar rolul nostru este sa le fim alaturi copiilor.

5) Protejăm imaginea copiilor și păstrăm o imagine optimistă asupra activității și nevoilor copiilor, axată pe lucrurile bune pe care le fac ei și pe rezultatele pe care le obținem împreuna – fără diminutive, fără să îi victimizăm sau să le plângem de milă. Nu expunem copiii în public la evenimente, respectăm dreptul la imagine și protejarea identitatii. Îi intrebăm și le cerem acordul pentru a face poze sau a participa cu ei la activități în afara centrelor. Credem în dreptul persoanelor de a-și da acceptul înainte de a fi implicate în orice tip de acțiune, inclusiv copiii.

6) Păstrăm echilibrul în activități și în relațiile cu cei implicați. Implicăm copiii în primul rând în activități educative, cu prioritate în fața celor recreative. Menținem o relație echilibrată voluntar copil – stabilim clar limite între noi și ce putem face în cadrul programului de voluntariat, nu promitem mai mult decât putem face și înțelegem rolul temporar al voluntarilor în viețile copiilor; nu le creăm așteptări, nu îi dezamăgim. Voluntarii Ajungem MARI nu vin cu scopul să adopte copiii, să îi ia acasă (definitiv sau temporar, in weekend sau în vacanță)! Scopul voluntarului este sa fie mentor, model, să îi ajute pe copii să descopere lumea, să prindă încredere în propriile forțe, să devină INDEPENDENȚI și RESPONSABILI!

7) Dăruim timp, cunoștințe, atenție – nu oferim bani, cadouri și dulciuri, nici măcar ca recompensă. Copiii învață pentru viitorul lor, pentru bucuria cunoașterii, pentru ca activitățile sunt atractive și le este stârnit interesul, nu pentru recompense. Așa vor aștepta mereu ceva de la cineva sau vor veni la activități doar dacă primesc ceva de la voluntari. Rolul voluntarilor este să rezolve problema educației și integrării, nu nevoile materiale, care sunt multe și apar în permanență. Resursele și energia ar trebui concentrate să îi ajutăm pe termen lung, consecvent, ca să avem rezultatele dorite.

8) Suntem o echipă! Toate lucrurile minunate care se întâmplă în proiect, nu ar fi posibile dacă echipa de bază nu ar fi avut ideile și nu ar fi luptat pentru punerea lor în aplicare. Putem avea rezultate mari dacă ne consultăm coordonatorii, discutăm despre nevoile copiilor și adaptăm activitățile și inițiativele. Ne documentăm dacă sunt situații care ne depășesc și încercăm să îi înțelegem și să îi ajutăm, căutând soluții potrivite pentru fiecare.

9) Tratăm cu respect și empatie toate persoanele, nu discrimină indiferent de rasă, culoare, sex, orientare sexuală, limbă, religie, opinie politică sau orice altă opinie, de situație socială. Tratăm cu respect animalele și mediul înconjurător. Nu încurajăm activități cu copiii precum mersul la circ cu animale sau la grădina zoologică și avem în vedere în permanență protejarea mediului. Păstrăm convingerile personale (religioase, politice etc.) pentru noi și nu le impunem copiilor. Putem vorbi despre experiențele noastre, dar îi lăsăm pe ei să tragă concluzii și să facă alegeri.

To Top